|
Szentbenedek a Kis-Szamos közelében
fekszik, Déstől 4 km-re. A középkorban Belső-Szolnok
vármegyéhez tatozott.
A 14-15. században a bálványosi váruradalom része volt,
majd a szamosújvári uradalom kialakításával a 16. században
ehhez csatolták. 1573-ban Bátori István fejedelem Keresztúri
Kristóf kővári főkapitánynak adományozta Szentbenedek
birtokot, aki elsősorban hűséges szolgálataival és hadi
érdemeivel tűnt ki a korábbi Ferdinánd elleni harcok
során. A fejedelem kedvelt főkapitánya ugyanebben az
évben címeradományban is részesedett. Később kolozsi
főispán lett, majd Mária Krisztierna udvarmestere. 1589-ben
Bátori Zsigmond fejedelem erősítette meg az 1593-as
birtokadományt Kristóf részére. A kastély bejárata feletti
C K monogram és családi címer, illetve az 1593-as évszám
arról tanúskodtak, hogy Kristóf építkezésbe kezdett
az adományba kapott Szentbenedeken, sőt a kastély egy
részét be is fejezte. Ez az ún. ó-kastély, egy tömbszerű
emeletes építmény, amely mindvégig megmaradt a kastély
legfontosabb szárnyának. A pilaszterekkel díszített
félköríves ikerablakok a legszebb faragott emlékei ennek
a korszaknak, amelyek szép párhuzamai az alvinci kastélyban
találhatók.
1599-ben a kastély Kristóf özvegyének, Körösi Ilonának
a tulajdonában szerepel. Lányukat, Keresztúri Katát
Kornis Boldizsár vette feleségül, így került a kastély
a Kornis család birtokába. A Kornisok azon anyaországi
nemesek közé tartóztak, akik a mohácsi csatát követően
telepedtek át Erdélybe. A család 1602-től birtokolta
a kastélyt egészen a második világháborút követő évekig,
a köztudatba is mint Kornis-kastély került az épület.
A 17-18. század során a kastélyt több rendben bővítették,
illetve a már meg lévő részeket átalakították. Rendszeres
kutatás hiányában ezeknek elkülönítésére eddig még nem
került sor. A 17. századi építkezésekről nem csak a
faragott kövek, hanem az ízlésesen faragott faszerkezetek
is tanúskodnak. Ez utóbbiak egyik szép példája volt
a Molnár Albert által 1673-ban faragott lépcső oszlopsora,
amely az emeletre vezetett. Az 1950-es évekre ez teljesen
elpusztult, utolsó darabját a kolozsvári Néprajzi Múzeumba
szállították be. Az újkori építkezések utolsó fejezete
Kornis Zsigmond gubernátor nevéhez fűződik, aki testvérével
együtt 1713-ban grófi címet kapott. Az immár grófi címmel
rendelkező és magas méltóságba került főúr részéről
nem meglepő az építkezés folytatása, aki ezáltal családi
rezidenciáját is összhangba akarta hozni új társadalmi
státuszával. Erről a szándékról szemléletesen tanúskodik
a kastély főbejáratának a kialakítása, amely a homlokzatán
található felirat szerint 1720-ban készült el. A bejárat
ünnepélyességét hivatott emelni a kaputorony előtti
hidat őrző két unikornis, a Kornis család címerállata.
Zsigmond volt az, aki Füzesmikola ortodox templomából
erőszakkal elhozta a könnyező Mária-ikont. Az ikonhoz
a 18. század elején már számos csoda kapcsolódott, Zsigmondra
pedig akkora nyomást gyakorolt az egyház, hogy kénytelen
volt átadni az ikont a jezsuitáknak, akik ezt végül
kolozsvári templomuk főoltárán helyezték el. Zsigmond
viszont az ikon mintájára kőből faragtatott egy domborművet,
amit kastélyának kapuja felett helyezett el. A dombormű
az erdélyi kora-barokk művészet egyik legszebb alkotása.
A 19. században a Kornisok többször is rendbehozták,
kijavították az épületet. A kaputorony egyik felirata
szerint 1886-ban gróf Kornis Viktor, 1906-ban pedig
az ún. Zöld-bástyát (Ny-i tornyot) gróf Kornis Károly
hozatta rendbe.
A két világháború között még teljes épségében pompázó
kastélyt a legszebben Balogh Jolán írta le röviden,
akire úgyszintén nagy hatással volt az épület. A
kastély alaprajza valójában középkorias: zárt emeletes
tömb, melyhez szabálytalanul csatlakozik jobbról egy
négyszögű torony, balról nyolcszögű torony. Ezt az épületet
és az előtte elterülő nagyudvart falak övezik két sarokbástyával
és az 1720-ban épült kaputoronnyal. Az időbeli távolság
ellenére az egész épületkomplexus harmonikus egység
volt, mely néhány évtized előtt még elbüvölő szépséggel
tárult a szemlélő elé. A épülettömbök változatos formái,
a tornyoknak és bástyáknak könnyed, hegyes sisakfedelei
élénk kifejező körvonalaikkal sajátos mesehangulatot
árasztanak. Megsejtetik, hogy Erdély építészete a kőnek
és a fának összhangjából alakult ki.
A már befejezett kastélyról számol be részletesen egy
1784-ben készült leírás. Ebben a kastély épületein túlmenően
az egyes terek díszítése is aprólékosan fel van sorolva.
A kastély előtt egy palánkkal körülhatárolt előudvar
húzódott, benne istállóval, pajtával és egyéb terekkel.
Magát a kastélyt szárazárok övezte, hídja az 1720-ban
épült kaputoronyhoz vezet. A kaputoronytól jobbra helyezkedik
az ún. Szegelet bástya, balra pedig egy nyolcszögletű
torony. Hasonló volt a mára már elpusztult két hátsó
torony is. Ez utóbbiak mellett különféle gazdasági épületek
és egyébb kiszolgáló terek álltak (konyha, sütőház,
lakatosház stb.). A kastély legrégibb részét képező
ó-kastély a tornyok és védőfalak által határolt belső
udvaron fekszik. Pinceszintből, földszintből és két
emeletből áll. Nyugati és keleti homlokzatához egy négyzetes,
illetve egy hatszögletű torony kapcsolódik. Ebben egykoron
óra működött és harangokkal rendelkezett. Az ó-kastély
bejárata felett volt látható a mikolai könnyező Madonna
másolata, ami a Keresztúri címerrel együtt az utóbbi
években lett eltávolítva eredeti helyéről. Az első emeleten
volt berendezve az ebédlőpalota (ebben az erdélyi fejedelmek
17. századi képei függtek), az úr háza, az asszony háza
(Horgas ház), a hosszú palota (vagy leányasszonyok háza),
dajkák háza stb. A második emeleten helyezkedett a kápolna,
a királyok palotája (hosszú palota; a falakt díszítő
királyábrázolásokról kaphatta nevét, benne oltár és
orgona is volt, amit Kornis Zsigmond vásárolt). A kastélyhoz
még veteményeskert, gyümölcsöskert, halastó, és háziállatok
tartására is alkalmas csűröskert tartozott.
A kastély a két világháború között még teljes épségben
állt. A második világháború alatt megrongálódott majd
ezt követően, különösen az 1948-ban bekövetkezett államosítás
óta vált fokozatosan rommá. Az 1970-es években bizonyos
részeit konszolidálták, viszont tartósan nem sikerült
a kastélyt megmenteni.
Bibliográfia:
Balogh Jolán. Kolozsvári kőfaragó műhelyek. XVI.
század. Budapest, 1985, 340-343.
Kelemen Lajos. A szentbenedeki kastély és hímes oszlopai.
In Kelemen Lajos. Művészettörténeti tanulmányok.
1. köt. Bukarest, 1977, 110-114.
Kiss Gábor. Erdélyi várak, várkastélyok. Budapest,
1987, 265-266.
B. Nagy Margit. Várak, kastélyok, udvarházak. Ahogy
a régiek látták. Bukarest, 1973, 259-271, 374-375.
Lupescu Radu
|